Proso

Proso zwyczajne (Panicum miliaceum) jest jednorocznym zbożem o wyraźnie owłosionych źdźbłach i liściach. Należy do bardzo starych roślin uprawnych – już kilkaset lat temu było rozpowszechnione w Azji i Europie. W średniowiecznej Europie uprawa prosa uległa znacznemu ograniczen

Proso zwyczajne (Panicum miliaceum) jest jednorocznym zbożem o wyraźnie owłosionych źdźbłach i liściach. Należy do bardzo starych roślin uprawnych – już kilkaset lat temu było rozpowszechnione w Azji i Europie.

 

W średniowiecznej Europie uprawa prosa uległa znacznemu ograniczeniu. Dopiero w drugiej połowie XX wieku przetwory z tej rośliny, głównie kasza, ale także mąka, a ostatnio płatki, zaczęły z powrotem trafiać na nasze stoły (przede wszystkim spożywają je osoby uczulone na gluten popularnych zbóż, m.in. pszenicy oraz żyta). Walory prosa docenili także wegetarianie i zwolennicy zdrowej żywności.

Wyniki ostatnich badań wskazują, że zboże to ma wiele cennych właściwości zdrowotnych: działa moczopędnie, wzmacnia nerki, korzystnie wpływa na żołądek i śledzionę. Pomocne jest także podczas biegunki (uprażone przed gotowaniem), przy wymiotach (zupa lub kleik z kaszy jaglanej), a także przy niestrawności i cukrzycy. Warto wiedzieć, że kasza jaglana (zwana także jagłami) jedzona regularnie w postaci zupy lub kleiku pomaga zapobiec poronieniom i łagodzi poranne mdłości. Ze względu na działanie przeciwgrzybiczne jest także jednym z najlepszych zbóż dla osób cierpiących na drożdżycę. Poprzez wstrzymywanie rozwoju bakterii w ustach skutecznie odświeża oddech. Potrawy z ziaren prosa (po oczyszczeniu z łusek zwane jagłami) zalecane są przy schorzeniach sercowo-naczyniowych i chorobach wątroby. Według medycyny tybetańskiej proso daje ciału stabilność oraz przyspiesza zrastanie się złamanych i pękniętych kości. Zalecane jest przy osteoporozie.

Ziarniaki prosa zawierają znaczne ilości fosforu, wapnia, cynku, jodu, potasu, sodu, magnezu i bromu, witamin B1 i B2 – dwukrotnie więcej niż ziarniaki pszenicy i żyta. W skład zawartego w nich tłuszczu wchodzą głównie cenne pod względem dietetycznym kwasy nienasycone.

Z jagieł można przyrządzać różnego rodzaju zupy, zapiekanki, pasztety i pierogi. Podobnie jak kasza kukurydziana i kasza manna z ziaren pszenicy zawierają około 10-14% białka.

Uwaga!

Ze względu na tłuszcze zawarte w prosie, jagły szybko jełczeją, dlatego należy sprawdzać daty ważności do spożycia nabywanych produktów.

Kasza jaglana jako jedyna z kasz jest zasadotwórcza, przez co korzystnie wpływa na układ pokarmowy i oddechowy. Zawiera także bardzo cenną krzemionkę, rzadko występującą w produktach zbożowych, która zapewnia zdrowy i ładny

wygląd włosom, paznokciom i skórze, a leczniczo działa wprost zbawiennie na stawy. Jest też zalecana osobom anemicznym i żyjącym w ciągłym stresie.

Zielarka

 

 

NA TALERZU

Potrawka z pieczarkami

4 szklanki ugotowanej kaszy jaglanej.

Sos: 1

Partnerzy:

Oficjalna strona magazynu "Natura i Ty" wydawanego przez Centrum "REA" od 2008 roku.
Wydawca Centrum "REA" Rena Marciniak-Kosmowska. All Rights Reserved. Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i powielanie treści lub/i grafiki zawartej w tym serwisie bez zgody autora serwisu jest zabronione i chronione prawem.