Warzywa strączkowe i ich właściwości lecznicze

W Chinach przypisuje się właściwości lecznicze roślinom strączkowym w zależności od koloru związanego z którymś z Pięciu Elementów. I tak:

– czerwone warzywa strączkowe (Element Ognia) – wpływają na serce i jelito cienkie – fasola azuki, fasola nerkowata (kidney), soczewica czerwona;

– żółte warzywa strączkowe (Element Ziemi) – oddziałują na śledzionę, trzustkę i żołądek – ciecierzyca, soja, żółty groch;

– białe rośliny strączkowe (Element Metalu) – działają na płuca i jelito grube – fasole jaś oraz lima, drobna biała fasola;

– czarne i brązowe rośliny strączkowe (Element Wody) – wpływają na nerki i pęcherz moczowy – fasola czarna, czarna soja, soczewica brązowa;

– zielone rośliny strączkowe (Element Drzewa) – oddziałują na wątrobę i pęcherzyk żółciowy – fasola mung, zielony groszek, fasolka szparagowa.

Wiele osób źle trawi rośliny strączkowe i po ich spożyciu odczuwa dolegliwości układu trawiennego. Bardzo często jest to wynikiem nieprawidłowego przygotowania roślin strączkowych oraz złych połączeń pokarmowych (nadmierne mieszanie z innymi pokarmami).

Sposoby postępowania z roślinami strączkowymi, ułatwiające proces ich trawienia

1. Lekkostrawne: soczewica, fasola mung, fasola azuki i zielony groszek – mogą być spożywane często. Inne gatunki powinny być jadane rzadziej.

2. Fasole należy dokładnie przeżuwać.

3. Dla osób w podeszłym wieku i dzieci w przedziale wiekowym od roku do 18. miesiąca należy strączkowe przecierać przez sito i podawać bez łusek.

4. Produkty sojowe, takie jak mleko, tofu, tempeh i miso, są znacznie łatwiej trawione niż ziarno sojowe i produkty z niego (np. pasztety, pasty) oraz teksturowane białko sojowe (ciężkostrawne). Jednak nadmierne spożywanie soi może osłabić funkcje trawienne i pracę nerek – nadnerczy.

5. Rośliny strączkowe mocz nawet 12 godzin, wlewając 4 części wody na 1 część ziaren strączkowych. Wodę można wymienić 1-2 razy. Nie należy gotować strączkowych w wodzie, w której się moczyły.

6. Po zagotowaniu dobrze jest je 2-3 razy jeszcze odlać, aby pozbyć się puryn, które są szkodliwe dla naszych stawów. Najwięcej puryn zawiera soczewica.

7. Gotuj warzywa strączkowe z nasionami kopru włoskiego lub kminku, które pomagają uniknąć gazów. Około 20 minut gotuj bez przykrycia.

8. W celu poprawy smaku, trawienia i podniesienia wartości odżywczej roślin strączkowych gotuj je z dodatkiem glonu kombu (kilkucentymetrowy kawałek).

Drukuj

Kormoran
Podobne artykuły

Oficjalna strona magazynu "Natura i Ty" wydawanego przez Centrum "REA" od 2008 roku.
Wydawca Centrum "REA" Rena Marciniak-Kosmowska. All Rights Reserved. Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i powielanie treści lub/i grafiki zawartej w tym serwisie bez zgody autora serwisu jest zabronione i chronione prawem.