Fasolka szparagowa

iałek niezbędnych do rozwoju niektórych bakterii chorobotwórczych. Odgrywa zatem ogromną rolę w budowaniu odporności naszego organizmu. Prowadzone są też badania nad udziałem aglutyniny w zwalczaniu chorób nowotworowych.

 

Warzywa strączkowe – także fasolka szparagowa – pomagają w regulacji poziomu insuliny. Dr James Anderson z Uniwersytetu Kentucky na podstawie licznych doświadczeń przeprowadzonych w latach 90. stwierdził, że u osób chorych na cukrzycę typu I po przejściu na dietę fasolową zapotrzebowanie na insulinę zmniejszyło się o 38%. Zaś chorzy z cukrzycą typu II w ogóle mogli lek odstawić… Okazało się bowiem, że po spożyciu fasoli następuje bardzo powolny wzrost poziomu cukru we krwi – organizm nie potrzebuje więc dużych ilości insuliny, by go przetworzyć.

 

Ponadto badania kliniczne udowodniły, że w niedojrzałych strąkach znajduje się inozytol – substancja regulująca zaburzenia przemiany materii, wzmacniająca serce i pozwalająca łatwiej przyswoić wapń. Wiadomo, że brak tego składnika to główna przyczyna osteoporozy. Do tego w świeżych (nie suszonych) ziarnach jest nie zbadany jeszcze dokładnie związek, korzystnie wpływający na właściwy poziom białych ciałek krwi. Naukowcy podejrzewają, że zmniejsza on szkodliwy wpływ antybiotyków na funkcje życiowe organizmu.

 

Od lat zielarze odwarem ze strąków fasoli leczą schorzenia pęcherza, dróg moczowych i nerek, a także reumatyzm i dnę moczanową. Zwiększa on wydzielanie moczu, z którym usuwane są z ustroju toksyny i szkodliwe pozostałości procesów metabolicznych.

 

Fasolka szparagowa nazywana jest czasem warzywem kobiecym, gdyż zawiera kwas foliowy, ważny zwłaszcza dla pań w pierwszych miesiącach ciąży – to wtedy u płodu kształtuje się cewa nerwowa, czyli zalążek układu nerwowego, o której prawidłową budowę dba właśnie kwas foliowy.

Do tego dochodzą roślinne hormony, czyli fitoestrogeny, chroniące przed nowotworami piersi i szyjki macicy, a także zapobiegające nieprzyjemnym objawom związanym z okresem przekwitania, na przykład uderzeniom gorąca. Dbają one także o zdrowe kości – zwiększają nawet ich gęstość, pozwalając uniknąć osteoporozy.

 

Młoda fasolka szparagowa jest znacznie lżej strawna niż zwykła, ziarnista, nie stanowi więc dla żołądka obciążenia. Nie powoduje wzdęć ani gazów. Lubi ją też wątroba, ponieważ wspomaga oczyszczanie organizmu, regulując trawienie. Ma zaledwie 30 kcal w 100 g. Zawiera za to dużo cennego błonnika, który pomaga schudnąć. Pęczniejąc w przewodzie pokarmowym, szybko daje wrażenie sytości. Ponadto błonnik wiąże cząsteczki tłuszczu, nie pozwalając mu się odkładać w organizmie i zmniejszając poziom złego cholesterolu LDL.

Jak widać, fasolka szparagowa ma same zalety… A do tego można z niej przyrządzić mnóstwo smacznych potraw, co udowodnili nie tylko Francuzi.

Partnerzy:

Oficjalna strona magazynu "Natura i Ty" wydawanego przez Centrum "REA" od 2008 roku.
Wydawca Centrum "REA" Rena Marciniak-Kosmowska. All Rights Reserved. Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i powielanie treści lub/i grafiki zawartej w tym serwisie bez zgody autora serwisu jest zabronione i chronione prawem.