Jak chronić układ nerwowy

O dobrą kondycję naszego układu nerwowego powinniśmy dbać od momentu poczęcia, a w zasadzie powinny o nią zadbać już nasze mamy. Dzięki zdrowej diecie, bogatej w wielonienasycone kwasy tłuszczowe, lecytyny i odpowiednie białka, tworzy się odporny na uszkodzenia i niezawodnie działający układ. Taką dietę warto zacząć stosować w każdym wieku, ponieważ może nas uchronić przed rozwojem poważnych chorób, a jeśli już występują, złagodzić ich objawy.

Układ nerwowy i jego możliwości regeneracyjne
Układ nerwowy to niezwykle czuły i skomplikowany w działaniu mechanizm. W końcu sprawuje kontrolę nad wszystkimi procesami zachodzącymi w naszym ciele, a także pozwala nam rejestrować i odbierać to, co dzieje się zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz nas. Ma do wykonania ogrom pracy, między innymi ściśle współpracuje z układem endokrynnym i immunologicznym, dzięki czemu wspólnie utrzymują homeostazę (równowagę) w całym organizmie.

W zasadzie każdy produkt spożywczy, który możemy zaliczyć do żywności naturalnej, nieprzetworzonej, będzie miał pozytywny wpływ na funkcjonowanie układu nerwowego. Każde warzywo, owoc, zboże lub pseudozboże, mięso czy produkty mleczne, jaja, nasiona, orzechy, oleje roślinne, zioła i przyprawy mają potencjał antyoksydacyjny – związki aktywne biologicznie oraz składniki odżywcze (białka, tłuszcze, węglowodany, witaminy czy sole mineralne), które układ nerwowy, endokrynny czy odpornościowy może wykorzystać w jakimś zakresie. Badania jednak jasno wskazują, że niektóre z nich mają więcej związków służących budowie, ochronie, odżywianiu i regeneracji neuronów.

Źródła kwasów wielonienasyconych
Częścią każdej komórki w naszym organizmie jest błona komórkowa, która składa się z podwójnego płaszcza lipidowego, czyli tłuszczu. Od jakości tego tłuszczu zależy, czy błona będzie wytrzymała, zdrowa i będzie prawidłowo pracować. Jeśli będziemy spożywać same tłuszcze nasycone lub szkodliwe tłuszcze trans, błony stanà si´ sztywne i kruche, a ich uszkodzenie będzie prowadziło do infekcji lub przyspieszonej śmierci komórki. Badania dowodzą, że najlepszym budulcem zdrowych komórek są wielonienasycone kwasy tłuszczowe, które musimy pozyskiwać z pożywienia i tylko w niewielkim zakresie jesteśmy zdolni syntetyzować je sami. Słowo wielonienasycone oznacza, że w swojej cząsteczce pomiędzy atomami węgla posiadają potrójne wiązania, co warunkuje ich właściwości.

Na szczęście są dosyć powszechne w naturze, tyle że występują prawie wszędzie w ilościach wprost mikroskopijnych… Zawierają je warzywa, także ziemniaki, owoce, zboża, mięsa, praktycznie każda nieprzetworzona żywność, ale nam potrzebne są dużo bogatsze źródła, by porządnie wysycić organizm.

W przyrodzie te kwasy – EPA (eikozapentaenowy) i DHA (dokozaheksaenowy) – syntetyzuje w dużych ilościach fitoplankton i algi morskie. Ich raczej nie jadamy. Ale jemy ryby, które żywią się fitoplanktonem. To znaczy, jadają je ci, którzy sięgają po ryby z naturalnych łowisk, niekoniecznie morskich, choć morskie ryby zawierają tych tłuszczów najwięcej, ale także z okolicznej rzeki, jeziora czy stawu. Ryby hodowlane, nawet tłuste, tych kwasów będą prawie zupełnie pozbawione. Pamiętajmy, że lepsza płotka ze stawu niż łosoś z przemysłowej hodowli. I tylko rybka gotowana, w galarecie, ewentualnie pieczona, ale zawinięta szczelnie w papier do pieczenia. Ryb nie smażymy, bo wysoka temperatura i tłuszcz na patelni niszczą dobroczynne działanie kwasów n-3. Są one bardzo, ale to bardzo wrażliwe także na długie przechowywanie, kontakt z powietrzem (utlenianie) czy mrożenie.
Kwasy n-3 w naszym organizmie odgrywają bardzo ważną rolę, ponieważ działają przeciwzapalnie i hamują agregację płytek w układzie krążenia, zapobiegając zatykaniu się żył. Najcenniejsze są dla dzieci i młodzieży, bo wpływają na ich prawidłowy rozwój, zwłaszcza ośrodkowego układu nerwowego. W badaniach klinicznych wykazano, że dzieci, których pożywienie jest bogat...

Autor: Karolina Górecka
Wydanie
Partnerzy:

Oficjalna strona magazynu "Natura i Ty" wydawanego przez Centrum "REA" od 2008 roku.
Wydawca Centrum "REA" Rena Marciniak-Kosmowska. All Rights Reserved. Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i powielanie treści lub/i grafiki zawartej w tym serwisie bez zgody autora serwisu jest zabronione i chronione prawem.