Topinambur  nie tylko na płaski brzuch

Topinambur nie tylko na płaski brzuch

Topinambur, czyli słonecznik bulwiasty, to zapomniane warzywo, wyparte z naszej kuchni przez… ziemniaki. Roślina ta została jednak doceniona w przemysłach spożywczym i farmaceutycznym.

Surowiec zielarski
Surowcem leczniczym są soczyste i słodkie bulwy (Helianthus tuberosus) zawierające do 17% inuliny, która stanowi 75–80% wszystkich węglowodanów. Ponadto w topinamburze obecne są witaminy B1, C, białko (w tym aminokwasy egzogenne, m.in. treonina i tryptofan), cukry (fruktoza), pektyny, celuloza, insulina oraz składniki mineralne: krzemionka, żelazo, potas, cynk, fosfor.


Właściwości i zastosowanie
Wewnętrzne

Wzmacnia odporność i koncentrację
Topinambur jest jednym z najbogatszych źródeł inuliny, która wzmacnia odporność organizmu. Zalecany jest przy różnego rodzaju infekcjach. Wykazuje też działanie przeciwstresowe, podnosi zdolność koncentracji. Chroni wątrobę i nerki, ułatwia przyswajanie wapnia, magnezu i żelaza. Zapobiega zakażeniom dróg moczowych. Zalecany w leczeniu anemii, gdyż zawiera trzy razy więcej żelaza niż ziemniaki.

Wspomaga leczenie nadwagi,
otyłości i cukrzycy

Spożywanie bulw topinambura lub preparatów z nich zalecane jest w nadwadze i otyłości, gdyż zawierają one błonnik, głównie celulozę, która zapewnia długotrwałe uczucie sytości. Inulina (obecna też w cykorii, cebuli, mniszku) w topinamburze przyczynia się do wyrównania poziomu cukru we krwi, a zapobiegając jego znacznym wahaniom, chroni przed zbyt dużymi skokami glukozy prowadzącymi do napadów głodu i podjadania między posiłkami.

...
Autor: Izabela Adamczyk
Wydanie
Partnerzy:

Oficjalna strona magazynu "Natura i Ty" wydawanego przez Centrum "REA" od 2008 roku.
Wydawca Centrum "REA" Rena Marciniak-Kosmowska. All Rights Reserved. Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i powielanie treści lub/i grafiki zawartej w tym serwisie bez zgody autora serwisu jest zabronione i chronione prawem.