Kosmiczna woda

Do niedawna nauka zakładała, że woda w stanie płynnym jest rzadkością w kosmosie. I że to jej obfitość na Ziemi doprowadziła do powstania życia, być może jedynego we wszechświecie. Nowe badania dowodzą jednak, że i wody w kosmosie wiele, i planet zasobnych w nią jest sporo. Woda rodzi się w zaskakujących miejscach, a planety ją zawierające znajdują się zarówno w naszym Układzie Słonecznym, jak też w odleglejszych.

Światy obfitujące w płynne H2O znajdują się relatywnie blisko, w Układzie Słonecznym. Jednocześnie nauka przyjmuje, że mogą one być siedliskiem życia. Na pierwszym miejscu wymieniana jest Europa, księżyc Jowisza.– Wiemy już, że Europa ma wiele składników niezbędnych do życia – wyjaśnia
dr Elizabeth Turtle, planetolog z John Hopkins University. – Jest tam woda. Jest energia i trochę materiału węglowego. Ale czy faktycznie jest tam życie, pozostaje na razie pytaniem bez odpowiedzi.

Okazuje się jednak, że także Jowisz, wokół którego krąży Europa, ma zasoby wody.

Jowisz w niczym nie przypomina naszej planety. Jest olbrzymi i utworzony z gazów. Długo zakładano, że ma skład podobny do Słońca; że to kula wodoru z dodatkiem helu pozbawiona jądra. Kolejne badania dowiodły, że ta planeta ma jądro ze skał i lodu o masie 10 mas Ziemi. Im bardziej rośnie wiedza Jowiszu, tym bardziej złożoną strukturą się okazuje. Nowe badania przedstawione 30 sierpnia 2018 roku w serwisie „MailOnline” wykazały, iż w słynnej Wielkiej Czerwonej Plamie

na Jowiszu znajduje się
gigantyczna chmura wody.

W tamtych warunkach jest to woda w stanie płynnym. Co istotne, eksperci z NASA zakładają, że w tym wodnym świecie wśród gazowych burz Jowisza mogą istnieć „egzotyczne formy życia”.

Wielka Czerwona Plama Jowisza to gigantyczny owal, którego szerokoś odpowiada około 1,3 średnicy Ziemi, utworzony ze szkarłatnych chmur i usytuowany na południowej półkuli Jowisza. Eksperci zakładają, że to centrum odwiecznej burzy trwającej w atmosferze, od nie wiadomo kiedy. Wszystko to dzieje się w atmosferze, która według uczonych składa się z trzech warstw chmur – dolnej warstwy z wody w postaci lodu, a następnie ciekłej oraz warstwy środkowej z amoniaku i siarki i warstwy wierzchniej z amoniaku.
– Na pewnych wysokościach w atmosferze Jowisza istnieją substancje chemiczne sprzyjające istnieniu jakichś egzotycznych form życia – stwierdza pracujący dla NASA dr Mate Adamkovics, astrofizyk z Uniwersytetu Clemson. – Temperatura tam jest wystarczająco umiarkowana, a błyskawice, czyli wyładowania elektryczne, mogą dostarczać energię napędzającą reakcje chemiczne potrzebne do życia. Odkrycie wody na Jowiszu jest ważne. Tam, gdzie znajduje się płynna woda, tam może istnieć życie.
Jednak

skąd wzięła się woda
na naszej planecie,

na Jowiszu i na Europie? Najpopularniejszy na Ziemi rozpuszczalnik występuje w atmosferze, w minerałach i stanowi około 90 procent masy wszystkich organizmów żyjących, co jasno dowodzi, że bez wody życie, jakim je znamy, nie może istnieć. Przez dziesięciolecia nauka zakładała, że albo wiatr słoneczny niesie za sobą atomy wodoru, które wchodząc w reakcję z tlenem, tworzą cząsteczki wody, albo – według hipotezy geochemicznej – woda wytrąca się z magmy wydostającej się na powierzchnię globu w trakcie wybuchów wulkanów. Z kolei hipoteza popularyzowana w latach 70. XX wieku mówiła o kosmicznym pochodzeniu ziemskiego H2O, które na nasz glob dowiozły komety.

Według danych opublikowanych w lipcu 2012 roku w naukowym serwisie „Live Science”, woda na Ziemi rzeczywiście pochodzi z kosmosu. Jej źródłem nie są jednak komety, ale asteroidy. Jak ustalił zespół uczonych kierowany przez dr. Conela Alexandra z Carnegie Institution of Washington, wiele takich obfitujących w lód wielkich obiektów o średnicy kilkunastu kilometrów zderzyło się z naszym globem w okresie od 3,8 do 1,8 miliarda lat temu. Analizy wykazały, że asteroidy te nie przyleciały na Ziemię z dalekiego kosmosu, ale utworzyły się razem z planetami w czasach powstawania naszego Układu Słonecznego

Autor: Tadeusz Oszubski
Wydanie
Partnerzy:

Oficjalna strona magazynu "Natura i Ty" wydawanego przez Centrum "REA" od 2008 roku.
Wydawca Centrum "REA" Rena Marciniak-Kosmowska. All Rights Reserved. Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i powielanie treści lub/i grafiki zawartej w tym serwisie bez zgody autora serwisu jest zabronione i chronione prawem.