Zadbaj o oczy

Zadbaj o oczy

Do okulistów mamy coraz większe kolejki, a oni ostrzegają, że wady wzroku oraz choroby oczu przybierają już rozmiary epidemii. Wielu z nas bardzo późno zauważa pogarszanie się wzroku, bo z reguły postępuje ono powoli, pozwalając się nam do niego przyzwyczaić. Dlatego, gdy wreszcie decydujemy się oczy przebadać, sytuacja bywa już dramatyczna… Nawet kiedy łzawią, pieką, stają się zaczerwienione, zwalamy to na przemęczenie i… bezlitośnie eksploatujemy je dalej.

sowanie się wzroku do ostrego widzenia. Oko zostało tak skonstruowane, by dopasowywać się do różnego natężenia światła, rozmaitych kształtów w przestrzeni, odległości, barw. Jeśli więc ma dobrze służyć, należy mu takich urozmaiceń dostarczać, by było w ruchu – musi akomodować, czyli pracować w sposób zaprogramowany przez naturę. Inaczej leniwieje, sztywnieje i zaczyna podlegać rozmaitym deformacjom, nierzadko trwałym. Wzrok nieruchomo utkwiony w ekran komputera, telewizora czy nawet w książkę, w dodatku zwykle przy niewłaściwym oświetleniu, to dla oczu zabójstwo. Owszem, oko także wtedy podlega akomodacji, tyle że zbyt szybkiej, a równocześnie minimalnej, powierzchownej, która nie obejmuje wszystkich mięśni, za to zmusza źrenice do ustawicznego zmniejszania się i powiększania, co sprawia, że zdolność do niej ulega stopniowemu ograniczeniu. Jasne, w dzisiejszych czasach nie sposób się przed tym uchronić, to „dobrodziejstwo” cywilizacji. Choć warto spróbować chociaż w czasie urlopu, a nawet i bez niego – na kilka godzin dziennie oderwać się od ekranów. A jeśli już kurczowo się ich trzymamy – zadbajmy przynajmniej o właściwe warunki i zapewnienie oczom choćby chwilowego relaksu. A co należy zrobić, żeby to osiągnąć?

l Zawsze równomiernie oświetlać całe pomieszczenie, w którym przebywamy, by korzystać ze światła rozproszonego.
l W żadnym razie nie oglądać telewizji ani nie pracować przy komputerze po ciemku – chodzi o to, by zapobiec nadmiernemu skupieniu wzroku w jednym, w dodatku promieniującym punkcie. Niezbędne jest zapewnienie oczom dodatkowego źródła światła.

l Dobrze jest ustawić na biurku czy stoliku obok siebie zapaloną świecę – migotanie płomieni powoduje lekkie drganie gałek, zapewniając im mikrogimnastykę, ponadto uspokaja nie tylko oczy, ale i cały organizm.

l Od czasu do czasu koniecznie trzeba dać oczom głębsze wytchnienie – oderwać je od ekranu czy książki, „poprzewracać” nimi, wstać, przejść się do okna, popatrzeć w dal, nawet jeśli panują za nim ciemności. Warto też – jeśli „nasiadówa” przy ekranie lub książce jest wielogodzinna – co godzinę robić ćwiczenie odprężające mięśnie gałki ocznej (patrz: ramka na str. 8). Korzyść będzie podwójna, bo przyniesie to odpoczynek również umysłowi, wbrew naszym nadziejom pracującemu nawet podczas czytania pasjonującego kryminału lub romansidła, czy też rozpracowującemu prawidła prościutkiej gry komputerowej. O bardziej skomplikowanej nie wspomniawszy… Trzeba się tylko skupić na wykonywanych czynnościach, starając się nie myśleć o niczym innym.

Palming
Zdrowiu służą codzienne ćwiczenia odprężające i rozluźniające mięśnie oczu. Okuliści i wizjonetycy szczególnie polecają tu palmowanie czy też palming – od ang. słowa „palm”, czyli dłoń. Ćwiczenia te nie tylko pozwalają oczom wypocząć, ale i redukują niektóre już istniejące wady wzroku.
Najprostsze z nich to zamknięcie oczu, dodatkowe przesłonięcie ich dłońmi bez dotykania powiek i wyobrażanie sobie całkowitej, niczym nieskażonej czerni oraz „wpatrywanie się” w nią w myślach. By to osiągnąć, trzeba się wprawić w stan całkowitego relaksu. Warto też wiedzieć, że trudność z dostrzeżeniem czerni pod  zamkniętymi powiekami świadczy właśnie o szczególnym zmęczeniu i napięciu oczu. Zamiast ciemności widzimy wówczas kłębiącą się szarość, prążki, smugi światła i kolorów. Zdarza się także, że osoby z utrwalonymi już wadami wzroku początkowo miewają problem z osiągnięciem właściwego e
Autor: Kasia Bury
Partnerzy:

Oficjalna strona magazynu "Natura i Ty" wydawanego przez Centrum "REA" od 2008 roku.
Wydawca Centrum "REA" Rena Marciniak-Kosmowska. All Rights Reserved. Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i powielanie treści lub/i grafiki zawartej w tym serwisie bez zgody autora serwisu jest zabronione i chronione prawem.