Osteoporoza – atakuje również mężczyzn

Jeszcze do niedawna uważano, że to choroba raczej kobieca, rzadko atakująca mężczyzn, a wzrost zagrożenia osteoporozą wiązano przede wszystkim z okresem menopauzy oraz spadkiem poziomu hormonów żeńskich u pań. Twierdzono, że zapada na nią co czwarta kobieta w czasie przekwitania i zaledwie co dwudziesty mężczyzna w Polsce.

tralizuje je wapnem, odbierając ów pierwiastek kościom. Do pokarmów zakwaszających zaliczamy białka i tłuszcze pochodzenia zwierzęcego (z wyjątkiem tych z ryb oraz niepochodzących z mięsa. Dozwolony, a nawet zalecany jest zatem nabiał włącznie z masłem, choć, oczywiście, bez przesady) – należy jeść go dziennie nie więcej niż 1 g na kilogram wagi ciała. W ogóle w przypadku osteoporozy zaleca się jadłospis raczej wegetariański. Ograniczamy słodycze zawierające rafinowany cukier oraz używki takie jak kawa, nawet czarna herbata. Jeśli chodzi o alkohol – można sobie pozwolić na kieliszek czerwonego wina, ewentualnie szklankę piwa dziennie. Zawarte w piwie składniki pochodzenia roślinnego pobudzają wydzielanie naturalnych estrogenów, jednakże alkohol w większej ilości – wręcz przeciwnie, zatem więcej niż 250 ml owego trunku przestaje działać dobroczynnie. Unikamy też napojów gazowanych (nawet wody), zawierają bowiem kwas fosforowy zakłó- cający metabolizm wapnia. Wchłanianie wapnia utrudnia również kwas szczawiowy (znajduje się on między innymi w szpinaku, botwinie, szczawiu i rabarbarze).
Staramy się jeść jak najmniej soli – wystarczy 1 łyżeczka (do 5 g) dziennie, przy czym pamiętajmy, że przetwory i półprodukty kupowane w sklepach zwykle posiadają sporą jej zawartość (szczególnie jedzenie z fast foodów, wędliny, ale i konserwowe warzywa). W diecie wysoko solnej ponad 30% wapnia wydalane jest z organizmu, zamiast zostać przez niego przyswojone. A według dietetyków Polacy zjadają średnio ponad 18 g soli dziennie – jest to prawdopodobnie jeden z powodów tak częstego występowania u nas osteoporozy. Oczywiście organizm potrzebuje zawartego w soli kuchennej sodu, jednak nieszkodliwy i o wiele lepiej przyswajalny jest ten bioorganiczny, znajdujący się w owocach i warzywach, który zobojętnia kwasy wytwarzane w organizmie. Sporo go zawierają na przykład selery, pietruszka i marchew.

Jak przyrządzać posiłki?
Nie smażymy produktów (nawet na tłuszczach roślinnych) i jak najmniej pieczemy. Najlepiej potrawy gotować – zwłaszcza na parze. Jemy jak najwięcej produktów surowych. Tłuszcze roślinne oraz sól (jeśli nie możemy się bez niej obejść) należy dodawać do dań już przygotowanych.

Ćwiczenia
Już wcześniej była mowa o tym, że jednym z czynników sprzyjających powstaniu osteoporozy jest brak ruchu. Dlatego właśnie bardziej zagrożeni są mieszkańcy miast, zwłaszcza zaś osoby pracujące umysłowo i w związku z tym prowadzące siedzący tryb życia. Powinny one ćwiczyć minimum 3 razy w tygodniu przez 45 minut. Wzmocni to nie tylko ich kości, ale również poprawi pracę układu krążenia oraz figurę. Ci, u których nie stwierdzono zaawansowanej choroby, mogą sobie wybrać dowolny, ulubiony rodzaj sportu – pływanie, gimnastykę, jazdę na rowerze, szybkie marsze – co tylko zechcą, byle uprawiali jgo konsekwentnie, czyli regularnie. Nawet dla zasłaniających się brakiem czasu jest rada – ćwiczyć przy okazji innych czynności – np. wchodzić po schodach zamiast korzystać z windy, część trasy do pracy i z powrotem (choć ze
2 przystanki) odbywać pieszo, a jeśli ktoś się spieszy, to tym lepiej – można przecież pobiec, ewentualnie połączyć oglądanie telewizji z prostą gimnastyką, choćby wymachami rąk i nóg, lub z jazdą na stacjonarnym rowerze, jeśli go mamy, podczas słuchania radia – zatańczyć itd.
Gorzej z tymi, u których chorobę już stwierdzono. Ich kruche kości są podatne na urazy, co niektóre sporty wyklucza. Te osoby powinny przede wszystkim uzgodnić swój program ruchowy z lekarzem, żeby nie zrobić sobie
Autor: Kasia Bury
Wydanie
Partnerzy:

Oficjalna strona magazynu "Natura i Ty" wydawanego przez Centrum "REA" od 2008 roku.
Wydawca Centrum "REA" Rena Marciniak-Kosmowska. All Rights Reserved. Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i powielanie treści lub/i grafiki zawartej w tym serwisie bez zgody autora serwisu jest zabronione i chronione prawem.