Jesienne kąpiele

Późna jesień z reguły nie nastawia pogodnie do życia – zwłaszcza nim spadnie dodający światu urody śnieg. Późno wstaje dzień, wcześnie zapada ciemność, jedyne jasne godziny większość ludzi spędza w pracy… A na zewnątrz zimno, często mokro i wietrznie…

Późna jesień z reguły nie nastawia pogodnie do życia – zwłaszcza nim spadnie dodający światu urody śnieg. Późno wstaje dzień, wcześnie zapada ciemność, jedyne jasne godziny większość ludzi spędza w pracy… A na zewnątrz zimno, często mokro i wietrznie…

Ale przecież masz w domu cudowną rzecz – wannę, którą można zapełnić ciepłą, parującą wodą, dorzucić do niej garść pachnących ziół, rozgrzewających korzeni lub innych dodatków nie tylko pielęgnujących skórę, ale i przynoszących odprężenie, kojących nerwy, łagodzących bóle, zwalczających pierwsze oznaki przeziębienia – do wyboru, do koloru. Koszt niewielki, a przyjemność – ogromna. Więc warto się w takiej aromatycznej wodzie wygodnie wyciągnąć, zamknąć oczy… Pomarzyć, poczytać (ale tak dla przyjemności, w żadnym razie jakąś „lekturę obowiązkową”) lub nawet pobyć we dwójkę, jeśli wanna jest wystarczająco pojemna. Nastrój po takiej kąpieli staje się pogodniejszy, mięśnie – rozluźnione, napięcie całego dnia znika… Nie wierzysz? Spróbuj! Któraś z poniższych propozycji na pewno przypadnie ci do gustu. Tylko… Nie patrz przy tym na zegarek. To naprawdę nie jest stracony czas. Odprężeni i wypoczęci lepiej funkcjonujemy, stajemy się bardziej wydajni i nie marnujemy czasu na walkę ze złymi nastrojami.

Musująca z solą
1/2 szklanki mydła w płynie dla dzieci, łyżka oleju kokosowego lub migdałowego, 6 szklanek soli kamiennej, 5 kropel aromatycznego olejku rozmarynowego, cytrynowego lub pomarańczowego (orzeźwiają), lawendowego (łagodzi napięcie, nie powodując senności), melisowego (jeśli sól jest przeznaczona do kąpieli wieczornej, przed snem).
Zmieszać mydło z olejem i olejkiem aromatycznym, zalać w misce sól i mieszać tak długo, aż powstanie gładka pasta. Wyłożyć ją na papier do pieczenia i rozprowadzić równomierną warstwę. Suszyć w temperaturze pokojowej około 24 godz. Gdy wyschnie, przesypać do suchego pojemnika. Wsypywać 1/4 szklanki wody pod strumień wody w wannie.
Ta ładnie pachnąca sól oczyszcza i wygładza skórę, daje też w kąpieli uczucie odprężenia, uspokojenia.

Rozgrzewająca z cynamonem
Szklanka soku jabłkowego (najlepiej świeżo wyciśniętego z jabłek, ale może być i kupny, byle bez konserwantów), 1/4 szklanki miodu, szczypta (około 1/4 łyżeczki)
mielonego cynamonu, 2 krople olejku cynamonowego, łyżka oleju słonecznikowego lub migdałowego, 1/2 mydła w płynie dla dzieci.
Wymieszać wszystkie składniki, przelać do butelki. Przed użyciem wstrząsać butelką. Na jedną wannę wystarczy 1/2 szklanki płynu.

Musztardowa – rozgrzewająca
1/2 szklanki glinki kosmetycznej, 3 łyżki musztardy – łagodnej lub średnio ostrej (np. sarepskiej, miodowej), po 2 krople olejków aromatycznych: eukaliptusowego, z mięty pieprzowej, rozmarynowego.
Glinkę z musztardą wymieszać, zalać litrem zimnej wody i podgrzewać, mieszając, aż woda zacznie parować. Przelać do ciepłej wody w wannie, wkropić (dopiero teraz) do niej również olejki, zamieszać wodę dłonią.
Ta kąpiel – bardzo popularna między innymi w Anglii – rozgrzewa, zwalcza nerwobóle i bóle mięśni spowodowane np. zakwasami oraz łagodzi stresy i zapobiega bezsenności spowodowanej niepokojem. Musztarda, rozgrzewając, otwierać pory skóry, a glinka „wyciąga” z nich zanieczyszczenia, co pomaga oczyścić nie tylko skórę, ale i cały organizm.

Zbożowa – relaksująca i zmiękczająca skórę
Szklanka ziaren jęczmienia, szklanka otrębów, szklanka płatków owsianych, szklanka brązowego ryżu, 1/2 szklanki listków

Autor: Beata Kondysar
Wydanie
Partnerzy:

Oficjalna strona magazynu "Natura i Ty" wydawanego przez Centrum "REA" od 2008 roku.
Wydawca Centrum "REA" Rena Marciniak-Kosmowska. All Rights Reserved. Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i powielanie treści lub/i grafiki zawartej w tym serwisie bez zgody autora serwisu jest zabronione i chronione prawem.