Sezam (Sezamum L.)

Sezam (Sezamum L.)

Zaklęcie „Sezamie, otwórz się” otwiera w arabskiej baśni ukryte wejście do niezmierzonego bogactwa – złota i klejnotów. Prawdziwe ziarno sezamu to klucz do jeszcze większego skarbu – zdrowia. Podnosi ono życiową energię, reguluje trawienie, wzmacnia kości, odmładza.   N

mu nie poddają się działaniu enzymów w sokach trawiennych, dzięki czemu się nie rozkładają w żołądku ani w jelicie cienkim, przechodząc przez nie w niezmienionej formie, częściowemu rozkładowi ulegają dopiero w jelicie grubym. Podczas wędrówki przez układ pokarmowy wiążą ze sobą wszystkie szkodliwe składniki, które następnie, wraz z nieprzetrawionymi resztkami jedzenia, są wydalane z organizmu. W Indiach lekarze doradzają zrobienie sobie od czasu do czasu kilkudniowej sezamowej kuracji dla oczyszczenia organizmu. Polega ona na głodówce połączonej z jedzeniem 2 łyżek sezamu 3 razy dziennie i popijaniu ich dużą ilością płynów – powoduje to, że ziarna pęcznieją, likwidując uczucie głodu.

Sezam ma doskonały wpływ na mózg. Poprawia jego dotlenienie, zwiększa koncentrację. Prowadzone są badania nad jego działaniem hamującym chorobę Alzheimera. Ponadto jest moczopędny – w Chinach „energią” jego ziaren leczy się choroby nerek. Stosowany jest również w przypadku hemoroidów. U kobiet reguluje cykl miesięczny, u panów poprawia potencję. Łagodzi napięcie mięśniowe i wzmacnia stawy. Warto dużo go jeść na przedwiośniu, ponieważ nie tylko poprawia nastrój, ale także stymuluje życiową energię.

Zawarte w nim substancje, takie jak sesamol i sesamolina – najlepsze znane naturalne przeciwutleniacze – spowalniają starzenie się komórek organizmu. Ponadto sezam wzmacnia paznokcie i zęby. Regularne jedzenie go łagodzi stany zapalne skóry. W Chinach bardzo popularna jest słodka zupa z czarnego sezamu, ryżu i cukru, zalecana w przypadku wypadania włosów.

Ziarno sezamowe w kuchni

W krajach arabskich i azjatyckich kultywowany jest rytuał „sezamowych wieczorów”, podczas których serwowane są potrawy z dodatkiem ziarna sezamowego. Azjaci i Arabowie wynaleźli ich dziesiątki. Dodają sezam do surówek, sałatek, zup, farszów i deserów. To oni odkryli, że dobrze się sprawdza jako panierka. Jest popularnym składnikiem dań mięsnych, drobiowych i rybnych – na przykład sushi; podnosi smak warzyw i owoców. Posypuje się nim pieczywo. Stanowi aromatyczny dodatek do wyrobów cukierniczych. Europejczycy i Amerykanie chętnie dodają sezamowe ziarenka do jogurtów, muesli, twarogów, sosów i zup. Pamiętajmy jednak, że pod wpływem zbyt wysokiej temperatury traci część składników odżywczych – między innymi aminokwasy.

Jeśli zaopatrzymy się w większą ilość sezamowego ziarna, najlepiej je przechowywać w lnianych woreczkach, w suchym i przewiewnym miejscu, by nie pleśniało.

 

Właściwości oleju sezamowego

Z sezamu pozyskuje się cenny olej, zawierający esencjonalne kwasy tłuszczowe, w tym linolowy, nieodzowny do normalnego wzrostu komórek, zapewniający prawidłowe funkcjonowanie arterii i systemu nerwowego. Jak wynika z najnowszych badań, spożywanie oleju sezamowego obniża skutecznie poziom cholesterolu i redukuje poziom tłuszczu, poprawia pracę jelit, reguluje rytm serca, oczyszcza organizm z toksyn. Stosowany zewnętrznie, chroni przed szkodliwym działaniem promieni słonecznych, a także nawilża suchą skórę, zapobiegając jej łuszczeniu. Doskonale nadaje się do masażu. Jest częstym składnikiem rozmaitych maści i emulsji do pielęgnacji ciała. W Indiach na jego bazie produkuje się mydło. W przeciwieństwie do pozostałych olejów roślinnych bardzo długo zachowuje świeżość i nie jełczeje.

Ilona Słojewska

Partnerzy:

Oficjalna strona magazynu "Natura i Ty" wydawanego przez Centrum "REA" od 2008 roku.
Wydawca Centrum "REA" Rena Marciniak-Kosmowska. All Rights Reserved. Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i powielanie treści lub/i grafiki zawartej w tym serwisie bez zgody autora serwisu jest zabronione i chronione prawem.