A od kaszy człowiek zdrów

Masz jeszcze w pamięci stary dziecięcy wierszyk „kipi kasza, kipi groch...”, kończący się stwierdzeniem, że kasze są zdrowe. Ten fakt potwierdzają współczesne badania naukowe, w trakcie których poddano szczegółowej analizie skład i wpływ kasz na kondycję człowieka. Trochę

Masz jeszcze w pamięci stary dziecięcy wierszyk „kipi kasza, kipi groch...”, kończący się stwierdzeniem, że kasze są zdrowe. Ten fakt potwierdzają współczesne badania naukowe, w trakcie których poddano szczegółowej analizie skład i wpływ kasz na kondycję człowieka.

Trochę historii

Należą do najstarszych pokarmów ludzkości, w pomrokach dziejów tonie informacja, kim był pierwszy człowiek, który wykorzystał ziarna zbóż do odżywiania. Z pewnością kierował nim głód, bo ten najbardziej pierwotny instynkt ludzki – co pokazuje historia smaku i kuchni – jest najlepszym wynalazcą kulinarnym. To przekonanie znalazło wyraz w przysłowiu: głód jest najlepszym kucharzem.

Krupy czyli kasze (stara nazwa zachowała się w nazwie śląskiej kaszanki – krupniok) przez stulecia stanowiły podstawę codziennych jadłospisów Polaków. Nasi przodkowie przyrządzali z nich zupy, podawali jako dodatek do barszczu, spożywali na słodko z suszonymi owocami. Podobno wielkim amatorem kasz był król Kazimierz Wielki. Należały do codziennych potraw na dworze Władysława Jagiełły i Anny Jagiellonki. Z pewnością wśród rozmaitych potraw naszych protoplastów miały one palmę pierwszeństwa i dopiero w XIX wieku zostały zdetronizowane przez ziemniaki. Najstarsze znane naszym przodkom kasze to jęczmienna oraz jaglana, dopiero wieki później wraz z hordami tatarskimi (1241 r.) jak twierdzą jedni, inni znów, że z kupcami arabskimi w XIV w. dotarła gryczana, której ojczyzną są Indie. Stosunkowo niedawno na naszym rynku zagościły kasze kukurydziana, manna i całkiem ostatnio kuskus, która podbiła serca smakoszy kuchni arabskiej.

6 powodów, dla których warto jeść kasze

Są prawdziwą skarbnicą cennych substancji i pod względem odżywczym przewyższają ryż, makaron i ziemniaki.

1. Kasze to najlepsze źródło dużej ilości węglowodanów, które w organizmie powoli przekształcają się w glukozę – paliwo mózgu oraz wszystkich innych komórek. Dzięki temu możemy się ruszać, chodzić, myśleć, słowem funkcjonować, bo węglowodany to energia. Tradycyjna medycyna chińska stawia produkty energetyczne na pierwszym miejscu wśród pokarmów, ponieważ wzmacniają one życiodajną energię czi.

Polecane dla: wszystkich odczuwających niedobór energii życiowej oraz diabetyków. Powolne przekształcanie węglowodanów w glukozę pozwala utrzymać stały poziom insuliny we krwi.

2. Zawierają sporo białka roślinnego (100 g kaszy to około 10 g białka), które stanowi materiał budulcowy komórek, te zaś znajdują się w nieustannym procesie tworzenia: co 6 tygodni stare obumierają, powstają nowe i do tego potrzebne jest białko. I chociaż białko pochodzenia roślinnego, w przeciwieństwie do mięsnego nie zawiera wszystkich aminokwasów – najmniejszych cząsteczek białkowych, to brak ten pozwala wypełnić połączenie kaszy z mlekiem i jego przetworami lub mięsem. Posiłek oparty na kaszy staje się pełnowartościowym źródłem subst

Partnerzy:

Oficjalna strona magazynu "Natura i Ty" wydawanego przez Centrum "REA" od 2008 roku.
Wydawca Centrum "REA" Rena Marciniak-Kosmowska. All Rights Reserved. Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i powielanie treści lub/i grafiki zawartej w tym serwisie bez zgody autora serwisu jest zabronione i chronione prawem.