Kiełkuj na zdrowie cz. 2

Kiełkuj na zdrowie cz. 2

Nie udało się nam wyczerpać tematu kiełków w jednym numerze – bo to temat rzeka. Kontynuujemy zatem, nie powielając już wiadomości ogólnych – warto jednak podkreślić, że zwłaszcza teraz, na przednówku, kiełki są szczególnie cennym pokarmem, o wiele zdrowszym niż hodowane w szklarniach nowalijki: stanowią wspaniałe źródło witamin i minerałów, tak potrzebnych naszym zmęczonym zimą organizmom.

 

Kiełki lnu

To przede wszystkim wspaniała skarbnica zdrowych nienasyconych kwasów tłuszczowych (m.in. Omega-3), witamin E, F, K oraz wapnia, żelaza, fosforu, magnezu i miedzi. Regulują pracę układu pokarmowego (między innymi przeciwdziałają zaparciom), obniżają poziom „złego” cholesterolu, zapobiegając miażdżycy i chorobom układu krążenia.

Smak mają lekko orzechowy, pasują do zup, musli i sałatek, są doskonałym dodatkiem do pieczywa.

 

Kiełkowanie

Siemię lniane moczy się około 4 godzin, a następnie odstawia na dwa dni w temperaturze pokojowej. Przez ten czas trzeba je często płukać (co najmniej 4 razy dziennie), dokładnie zmywając galaretowatą masę, wydzielającą się z nich w trakcie pęcznienia i kiełkowania. Zbieramy je, gdy osiągną wielkość ziarna.

 

Kiełki rzeżuchy

Spożywanie rzeżuchy zalecają niemal wszystkie kuracje wiosenne, gdyż oczyszcza ona i wzmacnia organizm, dostarczając odżywczych składników i uzupełniając „pozimowe” niedobory witamin i minerałów. Wszystkie dobroczynne składniki rzeżuchy w zwielokrotnionej ilości znajdują się w jej kiełkach. Mamy w nich zatem olejki eteryczne i goryczki, witaminy A, B1, B2, D, bardzo dużo witaminy C, sporo soli mineralnych. Kiełki te pobudzają ogólnoustrojową przemianę materii, poprawiają pracę nerek, pomagają przy dolegliwościach reumatycznych i gośćcu. Obniżają też poziom cukru we krwi.

Ich delikatny smak harmonizuje z sałatkami i surówkami, twarożkami, potrawami warzywnymi i pieczywem.

 

Kiełkowanie

Nasiona moczy się przez około 6 godzin w wodzie, a potem rozkłada na wilgotnej ligninie. Spryskujemy 2 razy dziennie. Po 6 dniach są gotowe do zbioru (gdy osiągną długość około 4 cm).

 

Partnerzy:

Oficjalna strona magazynu "Natura i Ty" wydawanego przez Centrum "REA" od 2008 roku.
Wydawca Centrum "REA" Rena Marciniak-Kosmowska. All Rights Reserved. Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i powielanie treści lub/i grafiki zawartej w tym serwisie bez zgody autora serwisu jest zabronione i chronione prawem.