Joga i tai-chi

Joga i tai-chi

Coraz popularniejsze staje się uprawianie ćwiczeń według tradycyjnych metod z Dalekiego Wschodu. Zaczynają je też propagować naukowcy, bo odkryli ich wpływ na zdrowie człowieka. Jedną z nich jest joga, która niegdyś była traktowana jako filozofia, a jednocześnie sposób na zachowa

Coraz popularniejsze staje się uprawianie ćwiczeń według tradycyjnych metod z Dalekiego Wschodu. Zaczynają je też propagować naukowcy, bo odkryli ich wpływ na zdrowie człowieka.

Jedną z nich jest joga, która niegdyś była traktowana jako filozofia, a jednocześnie sposób na zachowanie harmonii duszy i ciała. Obecnie wiele współczesnych odmian jogi rezygnuje z filozoficznych podstaw, wykorzystując tylko tradycyjne ćwiczenia – asany. Ale i takie, okrojone z dalekowschodniej myśli ćwiczenia przynoszą realne korzyści zdrowotne, czego dowodzą najnowsze ustalenia naukowców. Przykładowo, według wyników badań zespołu ekspertów z USA i Indii, joga zapobiega komplikacjom w ciąży.

Badania przeprowadził zespół lekarzy kierowany przez dr. Viveka Narendrana ze Szpitala Dziecięcego w Cincinnati i z Fundacji Vivekanandy do Badań nad Jogą w Bangalore. Eksperci ustalili, że ćwiczenie jogi stosowane przez kobietę w czasie ciąży korzystnie wpływa na stan zdrowia noworodka oraz może zapobiegać wielu komplikacjom zdrowotnym zarówno u matki, jak i dziecka. Joga poprawia przepływ krwi przez łożysko, ogranicza dopływ do płodu matczynych hormonów stresu i hamuje przedwczesne wydzielanie hormonów inicjujących poród.

Zespół naukowców kierowany przez dr. Jinsupa Songa z Temple University w Filadelfii, przeprowadził serię badań nad wpływem jogi na stan organizmów kobiet po 65. roku życia. Wyniki opublikowano w połowie kwietnia 2008 r. Do współpracy przy tym projekcie dr. Song (podiatra, czyli specjalista chorób stóp) zaangażował instruktorkę jogi Marian Garfinkel oraz B. K. S. Iyengarema, twórcę tzw. jogi iyengarowskiej.

Na potrzeby badań przygotowano specjalny program niezbyt trudnych ćwiczeń, w którym uwzględniono jedynie podstawowe asany.

Grupy pań liczących 65 lat i więcej poddawano przez kilka miesięcy serii ćwiczeń – dwa razy w tygodniu po 1,5 godziny. Analizy wykazały, że zajęcia z jogi przyniosły im wymierne korzyści.

– Po serii zajęć kobiety poruszały się szybciej i bardziej zdecydowanie, znacząco poprawiło się też utrzymywanie przez nie równowagi – twierdzi dr Song. – Na taki stan wpłynęło efektywniejsze wykorzystywanie stóp.

Na tym nie kończyły się widoczne skutki uprawiania jogi. Okazało się bowiem, że uczestniczki eksperymentu urosły. Średnio o 1 cm!

Ten ostatni efekt naukowcy tłumaczą wpływem ćwiczeń na sylwetkę. Po prostu joga wymusza utrzymywanie bardziej wyprostowanej postawy ciała, bo aby prawidłowo wykonać większość ćwiczeń, nie można się garbić.

Nie tylko rozmaite odmiany jogi cieszą się rosnącą popularnością. Podobnie sprawa ma się z tai-chi, starochińską techniką medytacji w ruchu. Od kilku lat w USA i krajach europejskich zarówno młodzi, jak i starsze osoby preferują tę właśnie formę aktywności. Coraz częściej można tam spotkać w parkach grupy ludzi, którzy na trawnikach wykonują powolne, koliste ruchy.

Partnerzy:

Oficjalna strona magazynu "Natura i Ty" wydawanego przez Centrum "REA" od 2008 roku.
Wydawca Centrum "REA" Rena Marciniak-Kosmowska. All Rights Reserved. Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i powielanie treści lub/i grafiki zawartej w tym serwisie bez zgody autora serwisu jest zabronione i chronione prawem.