Wzmocnij organizm przed zimą

Wzmocnij organizm przed zimą

Jesienią wyraźnie spada odporność naszego organizmu, stajemy się bardziej narażeni na przeróżne infekcje i choroby. Odpowiednia dieta, ruch i stosowanie kilku prostych zasad może jednak wydatnie wzmocnić nasz układ immunologiczny!

oje właściwości antybakteryjne! Nie bójmy się hojniej niż w innych porach roku korzystać z przypraw, także tych ostrych, które pobudzają krążenie. Zupy z dużą ilością warzyw rozgrzeją nas skuteczniej i na dłużej niż ciepła herbata (nie mówiąc o tym, że dostarczą o wiele więcej energii), zapobiegną na dodatek nagłym napadom głodu (a słodycze jesienią i zimą kuszą bardziej niż zwykle…).

Kasza rozgrzewa
Właściwości takie ma na przykład kasza gryczana, a także jaglana uprażona na patelni przed gotowaniem (dodatkowo osusza nasz organizm, polecana więc tym, których nęka przeziębienie i katar). Natomiast najwięcej minerałów regulujących procesy odpornościowe ma kasza jęczmienna we wszelkich swych odmianach (zawiera działające antywirusowo przeciwutleniacze: kwas felurowy, katechiny i proantocyjanidyny), a także płatki jęczmienne, które wykazują podobne właściwości. Jeśli chcemy zastąpić czymś „rozgrzewające kasze”, niech będzie to ryż naturalny, czyli brązowy (najlepiej doprawiony kurkumą i cynamonem).

Tłuszcze
Utrzymać się w formie i zdrowiu pomogą nam również „zdrowe” tłuszcze, chociażby te z oliwy z oliwek czy z oleju lnianego, oraz kwasy tłuszczowe omega-3, występujące w dużych ilościach w rybach morskich, pestkach dyni i słonecznika, orzechach – kwasy te wzmagają produkcję białych krwinek i przyczyniają się do zwalczania bakterii.

Odporność w mleku matki
Drobnoustroje mogą zaatakować nas w każdym wieku, również tym najmłodszym. Niemowlę posiada wyłącznie odporność nieswoistą, która jest zaczątkiem właściwego układu odpornościowego. Na tym etapie życia szczególnie ważne jest wzmacnianie jego odporności. Najlepszym źródłem pożywienia przez pierwsze 6 miesięcy jest mleko matki, będące źródłem przeciwciał (immunoglobuliny typu A) pomagających zwalczać infekcje i sprzyjających rozwojowi flory bakteryjnej odpowiedzialnej za prawidłowe działanie układu pokarmowego. W mleku znajdują się ponadto aminokwasy, nienasycone kwasy tłuszczowe, mikro-, makroelementy i witaminy pomagające tworzyć podstawy odporności swoistej, czyli nabytej – dzieci zdecydowanie mniej chorują, jeśli przyjmują naturalny matczyny pokarm.

Czego się wystrzegać?
 Dieta jesienno-zimowa powinna być lekka, ale kaloryczna: oprócz wymienionych warzyw, owoców, ryb czy naturalnych przetworów mlecznych powinniśmy jeść chude mięsa, owoce morza, produkty pełnoziarniste. W tym czasie należy ograniczyć do minimum spożywanie produktów wysoko przetworzonych, źle na nasz organizm wpłynie jedzenie białego pieczywa, rafinowanych olejów, białego ryżu, słonych przekąsek, dużych porcji słodyczy (zamiast cukru do słodzenia używajmy miodu, który ma właściwości przeciwbakteryjne), picie napojów zawierających kofeinę i alkohol.
Jeśli sami nie jesteśmy w stanie zapewnić organizmowi wszystkich niezbędnych składników, koniecznością może stać się sięgnięcie po preparaty dostępne w aptece: tran, olej z wątroby rekina lub pobudzające pracę układu immunologicznego wyciągi z aloesu, żeń-szenia, żyworódki pierzastej czy jeżówki purpurowej, zwanej popularnie echinaceą.

Zioła podnoszące odporność
Zioła przydatne są przede wszystkim w przypadku, gdy nasz układ immunologiczny nie funkcjonuje jak należy. Wspomogą go i w znaczący sposób podniosą naszą odporność. Do najbardziej cenionych należą: pokrzywa (działa przeciwzapalnie, sprzyja wytwarzaniu interferonu i antygenów wirusowych), mniszek lekarski (za

Autor: Jan Matul
Partnerzy:

Oficjalna strona magazynu "Natura i Ty" wydawanego przez Centrum "REA" od 2008 roku.
Wydawca Centrum "REA" Rena Marciniak-Kosmowska. All Rights Reserved. Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i powielanie treści lub/i grafiki zawartej w tym serwisie bez zgody autora serwisu jest zabronione i chronione prawem.