Wzmocnij organizm przed zimą

Wzmocnij organizm przed zimą

Jesienią wyraźnie spada odporność naszego organizmu, stajemy się bardziej narażeni na przeróżne infekcje i choroby. Odpowiednia dieta, ruch i stosowanie kilku prostych zasad może jednak wydatnie wzmocnić nasz układ immunologiczny!

wiera liczne minerały, witaminy A i C, działa przeciwwirusowo, także pomaga wytwarzać interferon), nagietek lekarski (ma naturalne właściwości antybiotyczne i bakteriobójcze, wiąże toksyny związków przemiany materii) i szałwia lekarska (zawiera liczne składniki mineralne, witaminy, flawonoidy, działa przeciwzapalnie i antybakteryjnie). Równie dobrze spisują się w tej roli na przykład kłącza imbiru, galganta, kurkumy, nasiona kardamonu i ziela angielskiego, korzenie goryczki, liście babki lancetowatej, plecha porostu islandzkiego (płucnica), kwiaty dziewanny, rumianku, lipy, czarnego bzu, korzenie lukrecji, aralii i eleuterokoka. W każdym przypadku dobrze jest zapoznać się ze sposobem ich przyrządzania, część z nich traci bowiem swe właściwości (częściowo lub nawet całkowicie) w czasie gotowania czy innego rodzaju obróbki termicznej.

Ćwiczenia i hartowanie
Ruch, zwłaszcza na świeżym powietrzu, wzmacnia nie tylko krążenie i wydolność oddechową, ale i odporność, podczas ćwiczeń i spacerów wzrasta bowiem aktywność limfocytów będących podstawą naszej odporności. Wystawiamy się też wówczas na dobroczynne działanie słońca potrzebnego organizmowi do wytwarzania witaminy D. Jeśli pogoda nie pozwoli nam na rekreację poza domem, zdecydujmy się na ćwiczenia w pomieszczeniach, najlepiej przy otwartym oknie lub w odpowiednio wywietrzonych (w temperaturze nieprzekraczającej 20 stopni C – w okresie jesienno-zimowym ogólnie, także w domu i w pracy, powinniśmy unikać zbytniego przegrzania organizmu, w innym przypadku narazimy się na zbyt gwałtowną zmianę temperatury, co nie wpływa korzystnie na układ immunologiczny).
Dobrze wpływa natomiast hartowanie (chociażby korzystanie z sauny) oraz zabiegi z zakresu hydroterapii (naprzemienne natryski z zimną i ciepłą wodą, ale i kąpiele z dodatkiem odpowiednich olejków, np. eukaliptusowego, sosnowego, tymiankowego i ziół), pobudzające przemianę materii i podnoszące osłabioną odporność.

Zdrowy sen i relaks
Wypoczęty organizm łatwiej obroni się przed infekcjami, z kolei stresy, zwłaszcza te przewlekłe, nie tylko osłabiają odporność, ale wręcz mogą wywoływać odczyny zapalne i być przyczyną stanów chorobowych (układ immunologiczny jest ściśle związany z układem nerwowym). Dlatego niezwykle istotny jest chociażby zdrowy sen, w czasie którego oba wspomniane układy (plus hormonalny) regenerują się w najpełniejszy sposób. Spać należy w wywietrzonym pomieszczeniu, przy temperaturze nie przekraczającej 20 stopni C, w ciszy (niewskazany jest telewizor w sypialni, jeśli dochodzą nas hałasy, skorzystajmy z zatyczek), bez przerw. W pomieszczeniu sypialnym dobrze jest nie tylko przykręcić kaloryfery, ale i zadbać o nawilżacz powietrza – przydatny jest on zresztą w całym domu, gdyż sztucznie wysuszone powietrze źle wpływa na błony śluzowe. Fatalnie też działa dym papierosowy: każdy wypalony papieros to porażenie na  około 20 minut czynności rzęsek nabłonka, które chronią nas przed dostaniem się do organizmu patogenów, z każdym wypalonym papierosem zwiększa się więc ryzyko infekcji…

Zdrowe odżywianie, dbanie o kondycję i umiejętność wypoczynku (od kąpieli po czytanie czy wyciszenie się) powinny stać się dla nas nawykiem, dzięki któremu zimowe depresje i jesienne przeziębienia przestaną być utrapieniem!

Jan Matul

Autor: Jan Matul
Partnerzy:

Oficjalna strona magazynu "Natura i Ty" wydawanego przez Centrum "REA" od 2008 roku.
Wydawca Centrum "REA" Rena Marciniak-Kosmowska. All Rights Reserved. Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i powielanie treści lub/i grafiki zawartej w tym serwisie bez zgody autora serwisu jest zabronione i chronione prawem.