Wzmocnij organizm przed zimą

Wzmocnij organizm przed zimą

Jesienią wyraźnie spada odporność naszego organizmu, stajemy się bardziej narażeni na przeróżne infekcje i choroby. Odpowiednia dieta, ruch i stosowanie kilku prostych zasad może jednak wydatnie wzmocnić nasz układ immunologiczny!

Jesienią wyraźnie spada odporność naszego organizmu, stajemy się bardziej narażeni na przeróżne infekcje i choroby. Odpowiednia dieta, ruch i stosowanie kilku prostych zasad może jednak wydatnie wzmocnić nasz układ immunologiczny!

Regularne odżywianie
Organizm magazynuje potrzebne mu do prawidłowego funkcjonowania substancje, a gdy przestaniemy mu ich dostarczać lub będziemy dostarczać je nieregularnie, zacznie korzystać z nagromadzonych zapasów, które przydają się mu jednak w razie infekcji i stanów chorobowych. Jeśli zużyje wszystkie na potrzeby teraźniejsze (a potrzeby w tej porze roku rosną, gdyż trzeba wytworzyć energię do ogrzania organizmu), zabraknie mu ich w strategicznym momencie… Wyjątkowo ważna jest więc zrównoważona dieta, która musi być źródłem dużej dawki witamin i antyoksydantów, a także regularne spożywanie posiłków (najlepiej 4–5 razy dziennie, odstępy między nimi powinny wynosić od 3 do 5 godzin – można by rzec, że głód to chłód), z których przynajmniej jeden powinien być gorący (dobrze jest zjeść też gorące śniadanie – jajecznicę, zupę mleczną, owsiankę z bakaliami).

Warzywa i owoce
Co prawda późna jesień to już nie czas na świeże warzywa i owoce, ale to one są najważniejsze! Może nie będą tak smaczne i zdrowe, jak te uprawiane na świeżym powietrzu w promieniach słońca (dotrą do nas przecież ze szklarni, owoce dojrzewać będą sztucznie gdzieś w ładowni statku), ale i tak powinny trafiać jak najczęściej na nasze stoły. Dobrym rozwiązaniem jest kupowanie mrożonek, w których wartości odżywcze i skład witamin pozostał w zasadzie taki sam, jak w przypadku surowych warzyw czy owoców. Jeśli przetwory – dżemy, kiszonki, warzywa konserwowe, kompoty – to zdecydowanie te własnej roboty: w kupnych znajdziemy coraz więcej konserwantów i wzmacniaczy smaku… Warto też założyć na parapecie przyprawowo-ziołowy ogrodek z pietruszką, szczypiorkiem, trybulą, bazylią, tymiankiem czy oregano.
Szczególnie pomocne w obronie przed infekcjami są warzywa i owoce bogate
w witaminę C – która zawiera immunoglobuliny, pomaga uszczelnić naczynia krwionośne, a tym samym utrudnia przeniknięcie do organizmu drobnoustrojów. Mowa o owocach cytrusowych, papryce, natce pietruszki, porzeczkach, dzikiej róży, suszonych morelach, kiwi, pigwie, żurawinie, truskawkach, wiśniach (mrożonych). Witaminę C w dużej ilości znajdziemy ponadto w sokach z malin, czarnego bzu, jarzębiny, czarnej porzeczki, berberysu, rokitnika. Spożycie dziennej zalecanej dawki tej witaminy zmniejsza ryzyko zachorowania o około 40%! Zielone, żółte i pomarańczowe warzywa (oraz żółtka jaj i mleko) na dodatek wspomogą nasze ciało witaminą A, która chroni błony śluzowe układu oddechowego.

Zupa – samo zdrowie
W okresie jesienno-zimowym powinniśmy postawić na zupy rozgrzewające, wszelakie buliony zarówno mięsne, rybne, jak i warzywne. Wariantów jest wiele, od tradycyjnych, polskich, po egzotyczne – świetnie sprawdzają się na przykład rosoły z dodatkiem imbiru popularne w kuchni południowo-wschodniej Azji lub te z dodatkiem… cynamonu, królujące na stołach Zakaukazia. Buliony – oczywiście nie z kostki – są lekkie, zdrowe, pożywne i rozgrzewające. Wysokie notowania powinny mieć także nasze rodzime żury i barszcze (z kiszonych buraczków) oraz zupy cebulowe (popularne we Francji) i czosnkowe (cenione u naszych południowych sąsiadów). Cebula i czosnek to naturalne antybiotyki, które nawet po ugotowaniu zachowują sw

Autor: Jan Matul
Partnerzy:

Oficjalna strona magazynu "Natura i Ty" wydawanego przez Centrum "REA" od 2008 roku.
Wydawca Centrum "REA" Rena Marciniak-Kosmowska. All Rights Reserved. Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i powielanie treści lub/i grafiki zawartej w tym serwisie bez zgody autora serwisu jest zabronione i chronione prawem.